"Accountflow henter 20 millioner til smarte regnskap"

Idékapital og Nordea Growth er nye investorer når regnskapsteknologiselskapet Accountow henter vekstkapital.


- Vi konsentrerer oss om å få fotfeste i regnskapsbransjen først. Når vi klarer det, er veien banet for resten av næringslivet, sier Daniel Jara, daglig leder i Accountow.

Accountow leverer det Jara beskriver som et revolusjonerende system for periodeavslutningen på regnskap. Ved hjelp av maskinlæring og effektivt uttrekk av regnskapsdata har selskapet spesialisert seg på automatisering av periodeavslutningen.

I første runde er effektivitetsgevinsten rundt 50 prosent. Deretter skal det være mulig å komme opp i en effektivisering på 80 prosent.

Prises til 40 millioner kroner

Nå har Accountow hentet 20 millioner kroner i en emisjonsrunde der selskapet ble verdsatt til 40 millioner før fullført transaksjon.

Nye investorer er Nordea Growth og Idékapital, som tidligere har investert i teknologiselskaper som Ardoq, No Isolation og Marketer.

I tillegg har selskapet fått Erik Harrell som ny inn ny inn som ny styreleder. Han er også gått inn med kapital.

Harrell har tidligere vært daglig leder i Keystone Education Group og Kahoot. Han var nansdirektør og strategiansvarlig i Opera Software.

STYRELEDER OG INVESTOR: Erik Harrell har vært daglig leder i Kahoot og Keystone. FOTO: KEYSTONE

Sjekker tallene

Avstemming innebærer sjekk av tallene i regnskapet mot underliggende dokumentasjon, og blir beskrevet som én av de viktigste og vanligste måtene å kvalitetssikre regnskapet på.

– Vår største utfordring er å endre måten folk jobber på. Endringsprosesser er vanskelige og tar tid, men vi ser at fordelene er enorme for de bedriftene som lykkes, sier Daniel Jara.

Det landsdekkende regnskapsbyrået Aider er blant dem som benytter den nyskapende avstemmingsløsningen fra Accountow, og Aider skal ha vært en sentral sparringspartner i utviklingen.

Øvrige kunder er BDO, VKST, Adwice og Axer Eiendom.

Lærte avstemming fra faren

Finansavisen Lørdag fortalte første gang om gründerbrødrene Daniel og Sebastian Jara i 2019. Som barn satt storebror Sebastian og lillebror Daniel Jara på farens fang da han førte bilag.

Far var regnskapsfører, og et av de første ordene guttene lærte var «avstemming». De ante ikke hva det var, bortsett fra at det tok veldig lang tid og var utrolig kjedelig.

Senere tok begge guttene økonomiutdanning og har fått mange års erfaring fra regnskap fra Xledger, Knowit og Amesto og KPMG.

I Amesto møtte Daniel Robert Bansal, og det var disse tre regnskapsherrene som etablerte Accountow i 2017. Ronny Bergstrøm kom inn i selskapet året etter.

– Kunne ha gått i break even

For tre år siden hadde selskapet spenstige ambisjoner.

– Om tre år regner vi med å omsette for 100 millioner kroner i Norge, uttalte medgründer Robert Bansal i 2019.

Regnskapstallene som Accountow er i ferd med å sende inn til Brønnøysund er imidlertid milevis unna.

– Ja, vi hadde store ambisjoner, noe jeg også mener man som en nyetablert bedrift skal ha. Underveis har vi endret strategi noe.

– Fokuset har i stor grad vært på å bruke tiden og ressursene på å videreutvikle og forbedre applikasjonen, slik at vi kan levere det beste avstemmingssystemet for våre kunder, kommenterer Daniel Jara.

– For øyeblikket har vi månedlige, tilbakevendende inntekter på 500.000 kroner. Det tilsvarer 6 millioner kroner i ARR, altså tilbakevendende inntekter på årsbasis, sier Ronny Bergstrøm, partner i Accountow.

– Når skal dere gå med overskudd?

– Vi kunne ha gått i break even allerede nå, men vi har sterke vekstplaner. Derfor er planen å gå break even først i 2025, sier Bergstrøm.

– Fordelen med Accountow er at hele gründerteamet har bakgrunn som utviklere, regnskapsførere og konsulenter. Vi vet hvor skoen trykker, sier Sebastian Jara.